לקבלת יעוץ חינם

מלאו פרטיכם

או חייגו
*2173

נהיגה במהירות מופרזת

נהיגה במהירות מופרזת הנה אחת מהעבירות החמורות ביותר הקיימות בדיני התעבורה, מסוכנותה באה לידי ביטוי באופנים מרובים, המדובר בעבירה המאריכה את המרחק שעובר רכב הנאשם במסגרת זמן התגובה, מאריכה את מרחק הבלימה וזמן הבלימה עולה בהתאם, האנרגיה המופעלת בקרות תרחיש תאונתי הנה גורם העולה אף הוא בעקבות מהירות הרכב.

לעניין מסוכנות העבירה, הפסיקה התייחסה לכך בהרחבה, כב' השופט טננבוים בב"ש (ירושלים) 408/05- מדינת ישראל נ' בראשי רונן ציין כי נהג הנוסע ברכבו במהירות מופרזת מגביר את פוטנציאל הנזק לרכוש ונפש בעת קרות תאונה וכי נסיעה במהירות מופרזת מגבירה ככלל את מספר תאונות הדרכים, בנוסף, בהחלטה זו מפנה השופט למחקר שנעשה על ידי המכון לחקר התחבורה בטכניון, מחקר המורה שהמהירות הנה הגורם המרכזי בתאונות הדרכים ומשכך ההמלצה העיקרית של הטכניון הייתה להגביר את האכיפה של עבירות המהירות וזאת כאמצעי להלחם בנגע תאונות הדרכים.

בהתאמה, בית המשפט נרתם למלחמה בעבירת הנהיגה במהירות מופרזת שעה שבמ"ת 7023-11-11 מדינת ישראל נ' אלשיך ומ"ת 7876-06-11 מדינת ישראל נ' בן עזרא, קבעו שני מותבים שונים כי נהיגת רכב במהירות גבוהה גורמת לסיכון של ממש לציבור וכי רכב הנע במהירות כזו הנו כמכונת מוות, שכן במקרה של היווצרותו של סיכון כלשהו בכביש לא יוכל הרכב להיעצר והקטל של חפים מפשע וודאי ומשכך הורו שני מותבים שונים על מעצר בדרך של מעצר בית מלא של שני נאשמים אשר נהגו רכבם במהירות של למעלה מ- 200 קמ"ש.

ואכן, אף בענישתו החל בית המשפט ליתן ביטוי לחומרת העבירה שעה שברע"פ 4740/09 קרקי חסאם נ' מדינת ישראל בית המשפט העליון אישר עונש של 4 שנות פסילה לנאשם שנהג במהירות של 159 קמ"ש במקום 90 קמ"ש, תוך שקבע כי:
 

"לא בלבד שהמבקש נסע במהירות מופרזת ביותר, תוך יצירת סיכון ממשי ומוחשי לסביבתו, הרי שזו לא הפעם הראשונה שמורשע הוא בעבירות תנועה. בנסיבות אלו העונש שהוטל על המבקש בבית המשפט המחוזי הינו עונש הולם וראוי, המתחשב במכלול השיקולים הרלוונטיים, ואין כל מקום להתערב בו".

על כן, החלו בתי משפט לפסוק עונשיהם על פי אותו קנה מידה שטווה בית המשפט העליון שעה שבתת"ע 8410-08-11 מדינת ישראל נ' אבו קוידר השית בית המשפט 15 חודשי פסילה על נאשם שנהג רכבו במהירות של 168 קמ"ש, בתת"ע 8620-07-11 מדינת ישראל נ' אלהואשלה אסמעיל השית בית המשפט 24 חודשי פסילה על נאשם שנהג רכבו במהירות של 166 קמ"ש, בתת"ע 1914-09-11 מדינת ישראל נ' פרודנברגר השית בית המשפט 30 חודשי פסילה על נאשם שנהג רכבו במהירות של 168 קמ"ש

וכאשר מגיע בית המשפט לדון בעניינם של נהגים אשר נתפסו נוהגים במהירות של 195 קמ"ש ומעלה, לצד עונש של פסילה בת שנים, החל בית המשפט להשית עונשים של מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, תוך שהנו מכנה התנהגות זו כזלזול מופגן בחוק המהול בחוסר זהירות ורשלנות, חוסר מורא להוראות החוק ועזות מצח של ממש, כי המדובר בבריונות כבישים המסכנת חיי אדם בצורה החריפה ביותר שכמעט ניתן להעלות על הדעת, התנהגות היוצרת סכנת חיים ברורה ומיידית לנאשם, לנוסעים ברכבו ולכל מי שלמזלו הרע מצוי בסביבה, כי המדובר במהירות דמיונית והתנהגות מסוכנת המחייבת ענישה מתוך שיקולי גמול והרתעה, ענישה של מאסר מאחורי סורג ובריח.

ובמגמה זו השית בית המשפט בתת"ע 6279-06-11 מדינת ישראל נ' מחמד אבו קוידר, 4 חודשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, 6 שנות פסילה, 6 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים ועונשים נוספים על נאשם שנהג במהירות של 195 קמ"ש, עונש אשר עמד במבחן הערעור במחוזי ואושר לאחר מכן בידי בית המשפט העליון, שעה שבית המשפט המחוזי מציין שאף על פי שמדובר בענישה מחמירה אין מקום להתערב בה (עם זאת בית המשפט המחוזי קיצר את תקופת הפסילה ל- 50 חודשים).

בפ"ל 5066-10-10 מדינת ישראל נ' ויצמן ואח' השית בית המשפט 4 חודשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, 4 שנות פסילה, 8 חודשי מאסר על תנאי למשך 2 שנים ועונשים נוספים על נאשם שנהג במהירות של 213.9 קמ"ש, אף על החלטה זו הוגש ערעור, עם זאת במקרה זה הערעור נדחה על כלל מרכיביו.

לאור כל זאת, ניתן לראות שהמדובר בעבירה חמורה אשר תרומתה לתאונות הדרכים הנה מוחשית ועיקרית, עבירה אשר מסכנת את הציבור כאשר הנה מאופיינת בזלזול עמוק באושיות החוק ובבריונות, עבירה אשר בית המשפט על כלל ערכאותיו שם למול עיניו כיעד עיקרי להלחם בתופעה (עד עקירתה) באמצעות ענישה מחמירה ומרתיעה.

עם זאת, לא בכך די ויש להפנות למסוכנות אשר המהירות יוצרת ביחס ישיר לדרך, שכן, כידוע, מהירות כביש נקבעת על פי קריטריונים אשר מאפשרים נסיעה בטוחה בהתאם לאותו מטווה כביש, נסיעה במהירות העולה על אותה מהירות מותרת מקשה על הנוהג להתמודד עם אותן הסכנות שאותו הכביש טומן בחובו, סכנות בדמות, דרך משובשת, עקומות וסיבובים, חיות המתפרצות לכביש, בעיות בשדה ראייה, אופי התנועה בכביש (משאיות או רכבים פרטיים), עומס התנועה ועוד, נהיגה בניגוד למהירות המותרת לא רק שיוצרת קושי אובייקטיבי מבחינת יכולת התגובה, אלא יוצרת קושי להתמודד עם אותן סכנות שאותו מקטע כביש טומן ולמעשה מוסיפה חטא על פשע, קרי, סיכון על גבי סיכון.

 

אפיק פרסום בניית אתרים